Zdroj: http://www.slamenajurta.cz/index.php?a=tema/hodnoceni-realizace-terminal-billa-povedene-nebo-nepovedene-projekty-litvinova  •  Vydáno: 28.5.2021 8:45  •  Autor: Mladek

Hodnocení realizace Terminál Billa: POVEDENÉ nebo NEPOVEDENÉ PROJEKTY Litvínova?

Terminál Citadela byl realizován a dokončen. Předkládám fotografie a v článku najde, jaká se dají shledat pozitiva a negativa na projektu. Bohužel z analýzy vychází, že je více závažných negativ a nedostatků či nedotažení než pozitiv.

 

 

 

 

Podívejme se, jaká se dají najít pozitiva a negativa na projektu Terminál Citadela

 

Pozitiva:

  1. Nový záliv směr Koldum – určitě byl třeba, a proto je to skvělé vylepšení.
  2. Rozšířený vjezd k Bille (který jsme navrhovali doplnit) se realizoval – výborně.
  3. Schody na parkoviště k Bille – nyní od posunuté zastávky jsou hned vedle přístřešku – úžasné, to chtělo doopravdy udělat (škoda, že až po tolika letech – taková drobnost).
  4. Další parkovací místa v prostoru bývalé zastávky směr centrum a dále – to se určo hodí, když nejdete do Billy a jen do nějakého obchůdku po okolí či na CPI.

 

Negativa:

    1. Posunutý záliv směr centrum je nejvíce kontroverzní záležitostí projektu, a přitom byl předním motivačním prvkem projektu. Určitě je to dobré, že tím vznikly cca 2 parkovací místa navíc. Nicméně stálo to za to, investovat tolik peněz pro tak málo? Hlavní argument byl a je, že se zastávka přiblížila k tramvaji, tj. asi o 15 m. Bylo to nutné? Má to tak velký přínos? Samozřejmě, že je to takto lepší. Ale kolik to stálo peněz? A co se tím vlastně za ty peníze vylepšilo? To je jeden velký otazník. Když pomineme uvedené pochybnosti a nebudeme přemýšlet o penězích, tak se to dá posunout do pozitiv. Oprávněně?
    2. Křižovatka. (Nejvíce mě pobavilo to vodorovné dopravní značení na silnici. No podívejte se a dumejte – Kam že to vlastně všude můžete jet/odbočit?) Vodorovné značení ji více zpřehlednilo a vymezilo.

 

 

 

 

 

  1. Místo pro přecházení od pošty směr parkoviště Billa bylo jedním z motivačních prvků, pro který se předělávala křižovatka. Jaká je realita se můžete přesvědčit sami a ptát se:
    1. Změnilo se něco výrazně?
    2. Má to nějaký nepochybný přínos?
    3. To to v realitě znamená takové „místo pro přecházení“?
    4. Nebylo tam takové „místo“ již předtím – a tudíž změnilo se v podstatě něco?
    5. Je to nějaké podstatné vylepšení?
    6. (Přecházet se tam úplně stejně dalo i před tím. Pochopil bych, kdyby tam místo na přecházení bylo vyznačeno vodorovným značením – a to ne přímo přechod. Taková možnost existuje, ale nikdo to nerealizoval, i když má analýza na to předem upozorňovala.)
  2. Parkování u křižovatky. Proč jsou tam travnaté ostrůvky? Ty jednak
    1. zabírají místo na parkování
    2. a špatně se na parkovací místa zajíždí/vyjíždí a může docházet ke zdržování provozu a kolizním situacím.
    3. Je nutné takto absurdně rozšiřovat zeleň?
  3. Odbočovací pruh do ulice K Loučkám nebyl vůbec zvážen. Myslím, že prostor okolo křižovatky mohl být lépe zužitkován a odbočovací pruh by se vešel. (V odpoledních hodinách se tam tvoří kolona ze směru z centra.)
  4. Parkování před zálivem směr centrum. Proč nejsou parkovací místa hlubší, tj. více zaříznuta do chodníku? Je tam místa dost a chodník se dal posunout. (Předem jsem na to též upozorňoval v rozboru zaslaném na Město.) Opět jako u přechozího bodu – špatně se na parkovací místa zajíždí/vyjíždí a může docházet ke zdržování provozu a kolizním situacím, a navíc musíte jako řidič vystupovat do frekventované silnice. A chtělo to jen více využít prostoru, který tam je.
  5. Nájezd na první parkovací místo před zálivem směr centrum. Proč se tam udělal chodníkový výčnělek mezi místem a vjezdem k bývalému Automatu? Špatně se tam musí zajíždět.
    1. Ten výčnělek mohl být aspoň s nízkým kulatým obrubníkem, aby se dal lehce přejet a nemusel se objíždět;
    2. anebo tam nemusel být vůbec a propojit to je s tím vjezdem.
    3. (Podobný výčnělek měl být na konci parkování před zálivem. Ten se na náš popud vypustil a nahradilo ho pouze vodorovné značení na silnici, jak jsem uvedl v analýze.)
  6. Pokácená zeleň mezi zastávkou tramvaje a autobusu. Přesně na to nebezpečí jsme předem upozorňovali a byli jsme ubezpečeni, že se kácet nebude muset nebo jen něco málo. Už předem jsme též upozorňovali, že záliv se oproti původnímu záměru na předběžném projektů může posunout o dva možná až tři metry směr ke Koldumu, tj. až na hranu přechodu. Bylo nám předem sděleno, že to nejde, aby záliv končil těsně před přechodem. Ale upozornili jsme, že záliv směr centrum přesně tak končí (a také to tak dnes v realitě je). Avšak zástupci města trvaly stále na svém, že to nejde. Jak nejde? Proč jeden záliv končí na hraně přechodu a druhý už 2-3 metry před hranou? Kdyby se záliv posunul, nebyl by problém zachovat původní záhon s borovicemi, které se ve finále pokácely. Na to jsem podal stížnost. Odpověď: Bylo to nutné. Myslíte si to také? Já ne. Jasně se ukazuje, že tam mohli zůstat, a to možná i za situace, i kdyby se záliv neposunul až ke hraně přechodu.
  7. Prostor chodníku v místě bývalé zastávky není nijak využit a záměr tam žádný evidentní není. Zatím, alespoň, to místo je absolutně nevyužité. (Můžete o tom přemýšlet a dát podněty co s tím – jak by dal prostor smysluplně využít.

 

Především:

  1. Jede ani tak o ty borovice, které byly fakt pěkné a děli to místo útulné;
  2. ale jde o princip – nebylo nutné je kácet.
  3. Avšak úředníci města mají svou hlavu a chovají se, jako že vše ví nejlépe oni. (To je podle mě arogance a výsměch veřejnosti. My je platíme a oni jsou tu pro nás, a ne my pro ně).
  4. To vše ukazuje na přístup města ke všem záležitostem. Stejným způsobem se chovají i v ostatních záležitostech. Říkám: To musí skončit.

 

Tento projekt se tak stává mikro-ukázkou přístupu města k věcem veřejným. Občas se něco povede, ale více věcí často nepovede. A není to nedopatřením či jen nějakou nešikovností, která by se dala odpustit. Nazveme-li to pravými jmény bez politické korektnosti: Je to arogance a ukázka nadřazenosti. Možná k tomu občas přibude i trochu hlouposti a někdy lenosti spojené s pohodlností.

 

A co si myslíte Vy?

 

Fotogalerie:

Aktulní fotky dokončeného projektu ve fotogalerii